Stilte vor de storm - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van Christiaan Brons - WaarBenJij.nu Stilte vor de storm - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van Christiaan Brons - WaarBenJij.nu

Stilte vor de storm

Door: Christiaan Brons

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

22 September 2012 | Venezuela, Caracas

Ik ben na een lange reis van Nederland langs Peru in Venezuela gekomen. Ik heb hiervoor 16uur:40 gevlogen en heb van 18 uur tot 10 uur gewacht.
Daar in Venezuela werd ik opgewacht door Hiske de zendeling te Caracas.
Toen dat ik naar hem toe liep, werd ik nog door een taxi cauffeur gevraagd of ik mee zou willen, zoals voor gewaarschuwd;).
Ik werd in Hiske en Bartha´s huis warm verwelkomd. Ik was moe, maar ik probeerde tot 10 uur wakker te blijven en gelukkig kon ik ook meteen naar een dienst. Voor de mensen die het niet weten Hiske en Bartha die wonen boven de kerk. In de kerk werd Spaans gesproken, en Bartha vroeg mij meteen of ik wilde dat zij vertaalde, maar ik probeerde gelijk het Spaans te begrijpen en met succes, want later vertelde ik Bartha waar het over ging en het klopte, Yes!

Toch merkte ik wel dat ik niet alles versta en dat ik best veel nog moet leren, gelukkig helpen de mensen om mij heen me. Ik heb bijvoorbeeld voor kunnen lezen aan Bartha´s kleinkind en Bartha verbeterde dan mijn fouten. Ook oefen ik elke dag, met overhoring van Bartha.

Verder heb ik ook gelijk opdrachten gekregen, maar ik heb nog steeds niet een vaste taak gekregen van wat ik ga doen.

Ik kreeg op dag een, gelijk een rondleiding door Caracas, want de auto van Salomo, een zoon van Hiske, moest voor controle naar de garage. Ik kreeg te horen dat de prijs van de auto´s in Venezuela meer dan de helft is dan normaal. En dat meer dan de helft van de burgers in Venezuela leven onder de armoede grens. Voor alleen al het eten ben je voor een maand hier ongeveer 3000 Boliva kwijt en ze verdienen hier ongeveer 2000 Boliva per maand.

De voedseltenten van onderscheiden partijleden en er is veel politieke strijd.

Er word veel gestolen en gemoord in dit land, dus je moet wel opletten waar je komt. De politie schijnt ook de kantjes er af te lopen en drugsbendes hebben veel macht.

Mensen, ook die uit Nederland worden er soms ingeluisd om op reis te gaan voor een kleine verdienste, die hun soms 15 jaar cel kost en waardoor ze aan het lijntje komen te zitten van gangsters.


Kan nog veel meer vertellen over deze dingen, maar dat doe ik thuis wel.

Ik verder ben ik die dag bezig geweest met de printer die stuk was. Heb de jongeren ontmoet en met ze gesproken. Ze vinden het fijn dat ik er ben, want ik ken goed Engels en nu kunnen jongeren ervan leren. Zij hebben dit nodig voor wanneer(in de toekomst) zij hulp willen bieden/evangeliseren in andere landen en het is de handelstaal. In Venezuela spreekt bijna niemand Engels de Engels leraren schijnen er ook niet goed Engels te kunnen spreken. Ik heb een rondleiding gehad in de kleuterschool die op de 2de verdieping zit van de schoolkerkwoning.

De mensen die ik heb gezien zijn onderandere betaalde krachten die in de school werken en het waren allemaal vrouwen. De mensen in deze kerk, zijn hier heel gedreven om te helpen. Zelfs de stoep van de kerk word vrijwillig door de pubers schoon gemaakt.
Onbekende/bekende gevangenen worden bezocht en er wordt onderdak geboden door mensen van de kerk. Een klein meisje vond het leuk om te serveren, had ze zelfs een eigen gemaakte dienblad. Bij het eten ging zij net als een echte serveerster te werk. Afwassen en dat soort dingen worden hier gezien als een eer: dus ik aan de afwas. voor de Heer!

(ik schrijf nu gewoon wat ik allemaal ongeveer heb gedaan deze halve week anders word het zolang verhaal)
Ik heb meegedaan met gebed dat hier elke dag in de kerk is. Ik heb het aanbiddingteam zien spelen. Ik heb bedradingen gesorteerd, mijn kamer ingericht, spullen voor Cuba klaar gezet (dozen met schoenen en andere dingen die daar nodig zijn), bijbelstudie meegemaakt, spullen gegeven (beamer, 3 externe hardeschijven). Gesprek gehad over mijn kwaliteiten en ervaringen om te zie waar ze mij kunnen indelen.

Het eten is hier tot nu toe altijd lekker geweest. Ze hebben wel soms andere producten om te eten, zoals rijst pannenkoeken of een bult van allerlij soorten vlees mmm. en rijstdrankje dat smaakt een beetje als een milkshake en het drinkwater word meestal uit grote tanks gehaald.

Dit was mijn eerste week ongeveer en ben benieuwd naar volgende week.

Als je met mij wil skypen, ik ben meestal tussen 18 uur en 19uur bereikbaar.

Zegen toegewenst daar in Nederland!


  • 25 September 2012 - 19:23

    Rachel:

    Klinkt goed!! Super om te lezen wat je in zo'n weekje al meegemaakt en gezien hebt. Benieuwd naar je volgende verslag.

    Rachel

  • 25 September 2012 - 20:17

    Christiaan C.L Brons:

    Heey hebben jullie al mijn webpagina daar, hoe kan dat en heeft de rest het ook al?
    Ja dankje ik ben blij dat het bevalt;)

    Groeten,
    Christiaan Brons

  • 25 September 2012 - 21:40

    Rachel:

    Geen idee over de rest....maar ik nam gewoon even een gok. "waarbenjij.nu" gebruiken veel mensen dus ik dacht...misschien jij ook wel. En jawel!

    :-)

  • 26 September 2012 - 09:43

    Johannes:

    Leuk weekje zoals ik je verhaal lees :D

  • 26 September 2012 - 12:31

    Mathijs:

    Goed bezig man!

  • 26 September 2012 - 16:51

    Henriette De Groot:

    He Christiaan,
    Leuk om even te lezen hoe het met je gaat! Heel veel plezier de komende tijd, ik ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken. Gr Henriette

  • 26 September 2012 - 21:13

    Ilse-Marije:

    Hee Christiaan!!

    Wat leuk om zo wat van je te horen!! Heel veel plezier met wat je gaat doen!
    En ik zie er naar uit om meer te lezen van je belevenissen! veel zegen!

    Groetjes Ilse en Hans

  • 27 September 2012 - 19:34

    Elise:

    Hey Christiaan,

    Wat leuk om, via deze weg, je belevenissen te lezen! Gelukkig is de reis goed verlopen en zit je nu op je plek. Misschien is het wel leuk om wat foto's te maken? Ben wel benieuwd naar de omgeving en de plek waar je zit.

    Heel veel plezier daar en we kijken uit naar je volgende verslag!

    Groetjes Elise

    Ps: skypen gaat nu niet. Ik krijg het er niet op...:(

  • 29 September 2012 - 20:34

    Christiaan C.L Brons:

    Ja Johannes het was erg leuk:p

  • 29 September 2012 - 20:39

    Christiaan C.L Brons:

    Hee Elise!
    Ik ga later nog fotos plaatsen, maar ik ben mijn kabeltje vergeten van mij foto toestel.
    Jammer van het skypen anders proberen jullie eens mij ma en pa te skypen om 1 uur tot 2 dan sta ik wel even om 6 uur ochtends op:P wat dacht je van zondag?

    Trouwens zou je hanne mij site kunnen door sturen want ik heb haar mail niet.

    Groeten! Christiaan

  • 29 September 2012 - 20:42

    Christiaan C.L Brons:

    Heey Henriette,
    Leuk dat je je me volgt:)
    Gr, Christiaan

  • 29 September 2012 - 20:42

    Christiaan C.L Brons:

    Heey Henriette,
    Leuk dat je je me volgt:)
    Gr, Christiaan

  • 29 September 2012 - 20:45

    Christiaan C.L Brons:

    Heey Hans en Ilse,
    Ik vind het ook leuk dat jullie mij volgen.
    Hoe is het nu zitten, jullie nu beiden in Groningen?
    Groeten, Christiaan

  • 29 September 2012 - 20:45

    Christiaan C.L Brons:

    Heey Hans en Ilse,
    Ik vind het ook leuk dat jullie mij volgen.
    Hoe is het nu zitten, jullie nu beiden in Groningen?
    Groeten, Christiaan

  • 29 September 2012 - 21:42

    Gertjan:

    Hoi Christiaan,
    Ook wij volgen je, zo lang je niet te snel gaat! Goede tijd daar, hetbga je goed,

    Gertjan

  • 01 Oktober 2012 - 08:55

    Elise:

    Hey Christiaan,

    Je had Hannah er wel tussen staan bij de mailadressen. Alleen Maarten niet, dus die heb ik de link alsnog doorgestuurd.

    Skype moet Willem er even opzetten. Ik lees je berichtje nu net, dus ik hoop niet dat je zondag om 6 uur bent opgestaan..... Beetje sneu dan......:(

    Ik laat je wel even weten wanneer we kunnen skypen, ok? Dan sta je niet voor niks vroeg op...;)
    Hoe is het verder daar? Jammer dat je geen kabeltje hebt. Kun je die daar kopen?

    Groetjes van ons!

  • 08 Oktober 2012 - 21:37

    Christiaan C.L Brons:

    Heey Elise,

    Het is goed ik heb niet op je gewacht.
    Misschien kan dat wek maar pa en ma zijn hier over 14 dagen dus ik wacht nu gewoon lekker:)

    Dankje dat je even een link naar maarten hebt gestuurd.
    Hoe is het daar en hoe is het met jou en Willem en Isa?

    Groeten van mij:p






  • 14 Oktober 2012 - 15:35

    Rick :

    Hey Christiaan,

    We zitten nu bij de verjaardag van je vader. Gezellig. Wel binnen want het weer is verschrikkelijk. Het komt met bakken naar beneden.

    Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Veel avontuur en nieuwe dingen. Net als in een spannend jongensboek. Ben benieuwd naar je nieuwe belevenissen. Heb je al nieuwe vrienden gemaakt? Hoe zijn de mensen daar eigenlijk?

    Groetjes,

    Hannah, Rick, djulius, Luna

  • 14 Oktober 2012 - 15:35

    Rick :

    Hey Christiaan,

    We zitten nu bij de verjaardag van je vader. Gezellig. Wel binnen want het weer is verschrikkelijk. Het komt met bakken naar beneden.

    Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Veel avontuur en nieuwe dingen. Net als in een spannend jongensboek. Ben benieuwd naar je nieuwe belevenissen. Heb je al nieuwe vrienden gemaakt? Hoe zijn de mensen daar eigenlijk?

    Groetjes,

    Hannah, Rick, djulius, Luna

  • 14 Oktober 2012 - 15:35

    Rick :

    Hey Christiaan,

    We zitten nu bij de verjaardag van je vader. Gezellig. Wel binnen want het weer is verschrikkelijk. Het komt met bakken naar beneden.

    Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Veel avontuur en nieuwe dingen. Net als in een spannend jongensboek. Ben benieuwd naar je nieuwe belevenissen. Heb je al nieuwe vrienden gemaakt? Hoe zijn de mensen daar eigenlijk?

    Groetjes,

    Hannah, Rick, djulius, Luna

  • 17 Oktober 2012 - 04:07

    Christiaan C.L Brons:

    Haha, tja dat heb je in Nederland veel regen en kou. ik zal je mededelen hier is het lekker warm:)
    De mensen zijn hier erg warm, maar het is op staat wel onveilig. Iedereen is erg voorzichtig, want hier worden veel mensen vermoord. En ik hoor van mensen om mij heen nog veel resente aanvallen.

    Maar ik pas goed op en de mensen hier weten waar het veilig is dat scheelt veel.
    Ik heb al veel vrienden daar ben ik blij om. Dus ik heb ook al vele leuke dingen gedaan.

    Hoe is het met jullie, nog dingen gebeurt?

    Ik wens jullie nog prettig schaats weer toe en ben blij dat jullie mijn reis kunnen volgen.

    Vriendelijke goeten,
    Christiaan Brons

  • 17 Oktober 2012 - 04:07

    Christiaan C.L Brons:

    Haha, tja dat heb je in Nederland veel regen en kou. ik zal je mededelen hier is het lekker warm:)
    De mensen zijn hier erg warm, maar het is op staat wel onveilig. Iedereen is erg voorzichtig, want hier worden veel mensen vermoord. En ik hoor van mensen om mij heen nog veel resente aanvallen.

    Maar ik pas goed op en de mensen hier weten waar het veilig is dat scheelt veel.
    Ik heb al veel vrienden daar ben ik blij om. Dus ik heb ook al vele leuke dingen gedaan.

    Hoe is het met jullie, nog dingen gebeurt?

    Ik wens jullie nog prettig schaats weer toe en ben blij dat jullie mijn reis kunnen volgen.

    Vriendelijke goeten,
    Christiaan Brons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Welkom op de site, leuk dat jullie op mijn profiel komen, om mij te volgen. Ik ga op reis via Stichting Woldwide Outreach, richting Venezuela. Daar zal ik samen met de kerk, Hiske en Bartha de bevolking in caracas helpen. Samen met hen zal ik veel nieuwe dingen leren en beleven, en dat wil ik met jullie delen. Gegevens: Op Dinsdag 18 September vertrek ik naar schiphol om op 19 september aan tekomen in Venezuela. Hiervolgen de gegevens van mijn voorlopige adres: Contactgegevens Venezuela: Post: Hiske en Bartha Engels Apartado(postbus) 80.814 1080-Caracas Venezuela Bezoekadres: Igelesia evangelica Rehoboth Caraca, Calle Las Palmas # 21-11 Las Minas de Baruta, Caracas Venezuela. Email: hiske.engels@gmail.com Tel. : ++58-(0)212-941.2587 Mijn giro is: 3474562

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 10248

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 17 December 2012

Caracas

Landen bezocht: